Unibetin F1-asiantuntija Mika Häkkinen analysoi blogissaan Japanin GP:tä. Kilpailu muistetaan Mercedeksen dominoinnista, sekä Sebastian Vettelin epäonnistuneesta ohitusyrityksestä, joka saattoi ratkaista mestaruustaiston. Häkkisen mielestä Vettel teki silti oikein, sillä riskinotto kuuluu Formula ykkösiin. Esimerkkinä hän muistelee omaa riskialtista ohitustaan vuoden 2000 Belgian GP:ssä, joka olisi voinut voiton sijaan päättyä toisin.
Tapa, jolla Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas dominoivat Japanin osakilpailua korostaa sitä, miten isoja harppauksia Mercedes on tänä vuonna ottanut. He eivät ole vain onnistuneet kehittämään autoaan Ferraria paremmin, vaan talli ja sen kuljettajat ovat myös löytäneet nyt tasaisen suorituskyvyn, joka oli kateissa vielä kauden alkupuoliskolla.
Mercedes on vapauttanut pakettinsa koko potentiaalin. Kuljettajat ovat saaneet ajettavakseen auton, josta on mihin vain. Lewis näytti vapautuneelta koko viikonlopun, ja hän pystyi silminnähden nauttimaan olostaan. Näkee selvästi, että hän luottaa täysin itseensä, talliinsa ja autoonsa. Lewis onkin nyt hyvin lähellä viidennettä maailmanmestaruuttaan. Se saattaa varmistua jo seuraavassa USA:n osakilpailussa Austinissa; maassa, jota hän rakastaa, ja radalla, josta hän pitää.
Tiedän itse, kuinka hyvältä tuntuu olla ”yhtä” autonsa kanssa. Silloin kuljettajan ja auton välille muodostuu kumppanuus, ja kun luotto on korkeimmillaan, pystyy iskemään täysillä.
Olin viime viikonloppuna Japanissa ajamassa näytösajoja McLaren Mercedes MP4/13 -autolla, jolla voitin ensimmäisen maailmanmestaruuteni 20 vuotta sitten. Oli fantastista päästä taas legendaarisen ajopelin rattiin. Minulla oli todella hauskaa, vaikka märällä radalla pitikin olla vähän varovainen. Mieleeni muistui kaikki se kova työ, jonka avulla autosta saatiin niin kilpailukykyinen. Sekä kaikki ne suunnittelijat, insinöörit ja mekaanikot, jotka saivat sen aikaan.
Kausi 1998 oli meille menestyksekäs, joten muistan tietenkin juuri tuon auton oikein hyvin. Muistan miltä se tuntuu, miten se käyttäytyy ja miten siitä saa parhaan tehon irti. Lewisista tuntuu varmaan nyt samalta Mercedeksensä ratissa. Kuskin ja auton yhteistyö pelaa, ja se on erityinen tunne.
Ferrarin vaikeuksille ei vain yhtä syytä
Sebastian Vettel ja Ferrari ovat olleet vaikeuksissa heinäkuun ja etenkin kesätauon jälkeen. He ovat kadottaneet puhtinsa mestaruustaistelussa. Kaikki miettivät, tekeekö Sebastian liikaa virheitä, talli huonoja päätöksiä vai onko autossa jotain vikaa.
Sanoisin ongelmien johtuvan vähän kaikesta. Voittaakseen pitää ottaa huomioon pienetkin yksityiskohdat ja tehdä pieniä parannuksia eri osa-alueilla. Sama pätee myös toisin päin: pienet virheet kasautuvat nopeasti, ja ongelma alkaakin näyttää isolta.
En usko, että Ferrarilla on isoja ongelmia tai että Sebastian on unohtanut, miten voitetaan. Talli on tehnyt täksi kaudeksi hyvän auton, ja Sebastian ja Kimi Räikkönen pystyivät antamaan Mercedekselle kovaa painetta kauden alkupuoliskolla. Paljon on puhuttu Sebastianin ajovirheistä. Niitä ei oikeastaan ole ollut paljon, mutta mestaruustaistelussa jokainen virhe korostuu.
Vettelin oli pakko yrittää ohitusta
Japanin aika-ajoissa Ferrari teki virheellisen rengasvalinnan, ja kahdeksannesta ruudusta lähteneen Sebastianin piti kisassa yrittää kaikkensa. Kun hän sitten osui Max Verstappeniin Spoon-mutkassa, teki se lopun Valtterin ja Lewisin haastamisesta ja luultavasti myös mestaruustoiveista.
Oliko virhe yrittää ohitusta Maxista? Ei ollut. Sebastian tiesi, että hänen piti antaa kaikkensa. Kun yrittää voittaa sijoja kisan alkuvaiheessa, pitää olla valmis riskeihin. Sebastianin oli pakko koettaa päästä lähelle Mercedeksiä, joten nähdessään tilaa Maxin vasemmalla puolella hän yritti ohitusta.
Kuten tiedämme, se ei onnistunut. Max tiukensi ajolinjaansa – kuten hän saa tehdä – ja autot osuivat toisiinsa. Jos ohitus olisi onnistunut, Sebastian olisi ollut sankari ja hän olisi voinut pystyä haastamaan Mercedeksen. Niin ei kuitenkaan käynyt, mutta Sebastiania ei voi syyttää yrittämisestä.
Joskus riski palkitaan, joskus ei
Minulta kysytään usein vuoden 2000 Belgian osakilpailusta, jossa ohitin Michael Schumacherin Ferrarin koukkaamalla Ricardo Zontan oikealta puolelta 300 km/h:n vauhdissa. Ohitus onnistui, ja voitin kilpailun. Jos Ricardo olisi siirtynyt 50 senttiä oikealle, olisimme osuneet yhteen. Silloin minua ei olisi kehuttu supertähdeksi, vaan tilanne olisi ollut tyystin erilainen.
Mestaruustaistelussa pitää ottaa riskejä. Sellaista F1 on. Joskus voittaa, joskus häviää. Vasta kun lakkaa ottamasta riskejä, on ongelmissa. Sebastian ei vielä ole siinä pisteessä. Meidän pitäisi arvostaa sitä, miten hän taistelee ja on valmis riskeihin. Vaikka aina niistä ei palkitakaan.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.