Unibetin F1-asiantuntija Mika Häkkinen hehkuttaa kolumnissaan jännittävää Itävallan osakilpailua, joka palautti lajin maineen köröttelyksi menneen edellisen kilpailun jälkeen. Lisäjännitystä toi voimasuhteiden muutos Mercedeksen ylivoiman sulettua Keski-Euroopan helteessä. Häkkisen mukaan Max Verstappenin viime hetkien ohitus oli täydellinen esimerkki rajusta ja reilusta ohituksesta.
Olipa fantastinen Itävallan osakilpailu! Kaksi nuorta kuskia eturivissä, paljon ohituksia ja tiukka taistelu voitosta aivan loppuun asti. Se oli Formula ykkösiä parhaimmillaan. Viime viikkoisen Ranskan perässä ajelun jälkeen kisa ei olisi voinut tulla parempaan saumaan.
Charles Leclercin paalupaikka Ferrarille oli aivan loistava veto, ja on hienoa nähdä nuoren miehen tekevän niin ison vaikutuksen lajiin. Hänen rinnaltaan eturivistä starttasi toinen 21-vuotias, Max Verstappen. Se osoitti, että ainakaan Itävallassa Mercedeksellä ei ollut vastauksia kaikkeen. Ferrari ja Red Bull pistivät hyvin kampoihin sekä Mercedekselle että toisilleen.
Maxin voittoa oli mukava katsella, etenkin kun anti-stall-järjestelmä pilasi hänen lähtönsä ja pudotti hänet kahdeksanneksi. Jälkeen päin hän sanoi, että luuli peliä menetetyksi, mutta alkoikin raivata tietään ylöspäin ajaen yhden viime vuosien upeimmista comeback-kisoista. Ei ole mitään parempaa kuin katsoa huippukuljettajan nousevan kilpailukykyisellä autolla letkan läpi. Kukaan ei voinut pysäyttää häntä!
Verstappenin ohitus ei ollut sääntöjenvastainen
Olen sanonut ennenkin, miten tärkeää on, että kuljettajat voivat ajaa täysillä ilman auton tai renkaiden säästelyä. Maxille valitut keskikovat ja kovat renkaat toimivat täydellisesti. Myöhäisen varikkopysähdyksen ansiosta hän pystyi iskemään kisan toisella puoliskolla ohittaen auton toisensa jälkeen mukaan lukien molemmat Mercedekset ja viimein Charlesin – vain kolme kierrosta ennen maalia.
On harmillista, että oli epävarmuutta siitä, saisiko Max ohitusliikkeestään rangaistuksen vai ei. Minun silmiini ohitus Charlesista oli raju mutta reilu. Kun autot tulivat mutkan keskikohtaan, Max oli jo edellä. Ymmärrän, miksi Leclerc yritti pysyä ulkopuolella, mutta radan suoja-alueelta ei saa ohittaa. Se oli hyvää kilvanajoa, ja Max todella ansaitsi voittonsa.
Voitto oli tärkeä Hondalle. Tulos oli hyväksi myös itse lajille, koska on tärkeää, että eri valmistajat saavat osansa menestyksestä. Honda on ollut vahvasti mukana Formula ykkösissä 1960-luvulta saakka, ja on hienoa nähdä heidät palkintopallin keskikorokkeella muutaman pettymyksen täyteisen vuoden jälkeen.
Ylikuumeneminen Mercedeksen riesana
Itävallan viikonloppu oli Mercedekselle hankala, koska auto ei pysynyt tarpeeksi viileänä kuumissa olosuhteissa. Itävallan rata on lähes 700 metriä merenpinnan yläpuolella, mikä vähentää downforcea. Se yhdistettynä 56-asteiseen rataan aiheutti Mercedekselle harmaita hiuksia. Sen takia Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton eivät voineet puristaa yhtä lujaa kuin he olisivat tahtoneet. Minusta Valtterin kolmas sija oli tallille maksimisuoritus.
Oli kiinnostavaa kuulla, miten Lewis sanoi, että ylikuumeneminen saattaa toistua muissakin kuumissa Euroopan kilpailuissa, kuten Unkarissa. Myös tallipomo Toto Wolff myönsi, että jäähdytysongelmat ovat tallin heikko kohta. Voitte olla varmoja, että Mercedes tekee kaikkensa korjatakseen ongelman.
McLaren jatkaa vahvaa nousuaan
Max ja Charles saivat eniten huomiota sunnuntaina, mutta minuun teki vaikutuksen myös toinen nuorukainen, 19-vuotias Lando Norris, joka ajoi taas vahvan kisan McLarenilla. Hän oli kolmantena ykkösmutkassa, vaikkakin jäi sitten Lewisin ja hyvin lähteneen Kimi Räikkösen taakse. Landon taidot ja kasvava luottamus McLareniin ovat kiistattomat.
Carlos Sainz lähti rangaistuksen takia kisaan ruudusta 19 ja ajoi hienosti maaliin kahdeksantena. Tulos oli vahva osoitus McLarenin vauhdista, ja se vahvistaa entisestään tallin neljättä sijaa valmistajien sarjassa, jossa he ovat edellä moottorintoimittajaansa Renault’ta. Uuden tallipäällikön Andreas Seidlin myötä McLaren johtaa nyt keskikastia ja ajaa takaa Mercedestä, Ferraria ja Red Bullia. Se on mukava nähdä.
Seuraava kilpailu ajetaan Silverstonessa Isossa-Britanniassa. Uskon, että nopealla radalla voitosta taistelevat Mercedes ja Ferrari ja että Red Bull yrittää päästä mukaan kahinoihin. Lewis on voittanut kotikisansa neljästi sitten vuoden 2014, mutta viime vuonna voiton vei Sebastian Vettel.
Sebastianin Itävallan viikonlopusta ei jäänyt jälkipolville paljon kerrottavaa: teknisen ongelman takia hän joutui starttaamaan ruudusta yhdeksän ja tallin virhe varikkopysähdyksellä maksoi paljon aikaa. Tulevassa kisassa hän pyrkii taas haastamaan tallikaverinsa Charlesin ja toistamaan vuoden 2018 voiton, jos vain pystyy. Olisi täydellistä, jos saisimme nähdä yhtä jännittävän kilpailun kuin Itävallassa.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider