Unibetin F1-asiantuntija Mika Häkkinen harmittelee uudessa kolumnissaan tapahtumaköyhää Kanadan F1-kisaa. Mestari muistuttaa, että ohitusmahdollisuuksia pyritään ensi kaudella parantamaan. Lisäksi Häkkinen sanoo, että Valtteri Bottaksen tasaisuus on tuonut miehen mukaan mestaruuskamppailuun F1-sirkuksen rantautuessa Eurooppaan.
Yksi piste. Se erottaa Sebastian Vettelin ja Lewis Hamiltonin seitsemän kilpailun jälkeen. Kausi 2018 ei voisi olla tiukempi. Loistavia kamppailuita kisa toisensa jälkeen, ja kolme tallia mukana kärkikahinoissa.
Myönnän, että Kanada oli tänä vuonna tavallista tylsempi. Se on yleensä jännittävä kilpailu, mutta tällä kertaa toimintaa oli vähemmän kuin normaalisti. Taas kerran näyttää siltä, että tämänhetkiset herkät aerodynaamiset säännöt tekevät toisen auton seuraamisesta erittäin vaikeaa. Ei ihme, että asiaan on tulossa muutoksia vuodeksi 2019.
Vettelin sunnuntainen voitto oli hänelle kauden kolmas, ja sitä on jo odotettu. Ferrari on ollut vahva koko kauden, ja talli on muutamaan otteeseen hukannut mahdollisen voiton. Nyt näyttää siltä, että tulevissa Euroopan kisoissa Ranskasta alkaen nähdään tiukka taisto Vettelin, Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen välillä.
Lasken Bottaksen mukaan, koska vaikka hän on kolmantena pistetilanteessa ja vain kaksi pistettä edellä Red Bullin Daniel Ricciardoa, Valtteri on ollut tasainen ja Kanadan kakkossija toi tärkeitä pisteitä. Jos Bottas olisi voittanut Bakussa lopun rengasrikon sijaan, hän olisi aivan kärjen tuntumassa mestaruustaistelussa.
Nouseeko Bottas uhmaamaan Hamiltonia?
Lewis Hamiltonin Kanadan viikonloppu meni sinne päin. Hänelle näyttää joskus käyvän niin, ja vain hän itse tietää siihen syyn. Jos Bottaksen tasaisuus jatkuu, tilanne Lewisin ja Valtterin välillä voi kehkeytyä erittäin mielenkiintoiseksi tulevina kuukausina. Sillä välin Mercedeksen pitää tehdä töitä, koska heidän olisi pitänyt olla vahvempia Kanadassa. Ei ihme, että tallipäällikkö Toto Wolff oli kisan jälkeen tyytymätön.
Kimi Räikkösellä oli hillitty viikonloppu. Hän jäi Vettelistä aika-ajoissa vain kolme kymmenystä, mutta se riitti erottamaan paalupaikan viidennestä lähtöruudusta. Se osoittaa taas, miten tasaista kilpailu on. Tiedän median jo kyselevän, jatkaako Ferrari taas Kimin sopimusta. Minun puolestani hän voi jatkaa niin kauan kuin haluaa ja niin kauan kuin hän, Vettel ja Ferrari haluavat pitää saman paketin kasassa.
Ferrarin olot ovat olleet melko vakaat viime aikoina, mikä lupaa heille hyvää. Kimin ainoa huoli on se, että hänellä on 68 pistettä ja Vettelillä 121. Ero on melkoinen, ja Ferrari haluaa lisää pisteitä pystyäkseen taistelemaan valmistajien maailmanmestaruudesta. Pitää muistaa, että sijoitus valmistajien pistetilanteessa määrää talleille jaettavan palkintosumman.
Viimein ehjä viikonloppu Verstappenille
Max Verstappenille palkintopallisijoitus oli tärkeä. Hän on saanut tänä vuonna paljon kritiikkiä kolaroituaan tai sähellettyään joka kisaviikonloppuna, joten Kanadan tulos tuli todella tarpeeseen. Hän on yhä nuori kaveri, vain 20-vuotias, vaikka tämä on hänen neljäs kautensa Formula ykkösissä. Joskus kuljettajilla ei vain suju. Syitä siihen on monia. Liikaa paineita, hieman huonoa onnea ja ennen kuin huomaakaan ongelmat näyttävät kehittyneen tavaksi.
Siksi oli mielenkiintoista kuulla, ettei hän tuonut Kanadaan mukanaan perhettään tai manageriaan. Tällä alalla keskittyminen on hyvin tärkeää. Ei auta, jos jotkut kuiskuttelevat korvaan tai lisäävät paineita. Ystäväni ja syvästi kaipaamani tohtori Aki Hintsa muistutti minua usein siitä, miten tärkeää on tyhjentää mieli ja pitää täysi keskittyminen yllä. Olen varma, että Verstappen pohtii etuja asetelmassa, jossa voi keskittyä talliin ja autoon eikä mihinkään muuhun.
Minulla on hyviä muistoja Kanadasta, sillä voitin siellä vuonna 1999. Samana vuonna Michael Schumacher, Damon Hill ja Jacques Villeneuve törmäsivät seinään mutkassa 13, minkä seurauksena paikan nimi on nykyään Mestarien muuri.
Parantunut turvallisuus esti katastrofin
Tänäkin viikonloppuna näimme muutamia kolareita, joista vakavin oli ensimmäisen kierroksen yhteentörmäys Toro Rosson Brendon Hartleyn ja Williamsin Lance Strollin välillä. Kuljettajaa ei voi syyttää raon hyödyntämisestä – siitähän meille maksetaan – mutta Hartley yritti ohitusta paikassa, jossa ei ollut paljon tilaa. Samaan aikaan Strollin Williams yliohjasi pahasti, eikä onnettomuudelta voinut välttyä. Se oli iso tälli, ja onneksi kumpikaan ei loukkaantunut kiitos uusien turvallisuussatsausten. Kolari oli näyttävä, muttei hengenvaarallinen.
Ensi viikolla vuorossa on Ranska. Formula ykkösiä ajettiin maassa viimeksi 10 vuotta sitten ja Paul Ricardin radalla 28 vuotta sitten. Kärkikamppailusta tulee nopea ja erittäin tasainen. Voittaako Ferrari, Mercedes vai Red Bull? Tämän kauden tapahtumia ajatellen, on aivan liian aikaista sanoa!
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider
Teksti: UNIBET