Unibetin F1-asiantuntija Mika Häkkinen toteaa uusimmassa kolumnissaan, että Abu Dhabin päätöskilpailun palkintopalli summasi kauden voimasuhteet Hamiltonin viedessä voiton Vettelin nenän edestä. Kilpailu oli myös kuuden kuskin viimeinen F1-kisa, ja suurimman huomion sai tietenkin Fernando Alonson lähtö. Ensi kaudelle on luvassa paljon muitakin muutoksia lukuisten tallivaihdosten muodossa.
Abu Dhabin palkintopalli kuvasti kauden voimasuhteita. Lewis Hamiltonin yhdestoista voitto korosti sitä, miten fantastinen kausi tuoreella maailmanmestarilla oli. Sebastian Vettel sai tyytyä kakkossijaan, ja Red Bullin lahjakas Max Verstappen nousi kolmannelle askelmalle.
Muillakin kuin näillä kolmella oli kuitenkin tärkeä viikonloppu Yas Marinan radalla, sillä kyseessä oli paitsi kauden päätös myös viimeinen kisa monelle kuski-talliparille ja joillekin kokonaan viimeinen F1-kilpailu.
Kuusi kuljettajaa kahdestakymmenestä ei ole mukana, kun uusi kausi starttaa Australiasta 17. maaliskuuta. Se tarkoittaa, että Abu Dhabi oli tunteellinen kisa Brendon Hartleylle, Sergei Sirotkinille, Marcus Ericssonille, Stoffel Vandoornelle, Esteban Oconille ja tietenkin Fernando Alonsolle. Toiset kuusi – Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Pierre Gasly, Charles Leclerc ja Lance Stroll – ajavat ensi vuonna eri tiimissä. Se tietää sitä, että 60 prosenttia lähtöruudukosta muuttuu. Kyseessä on eräs Formula ykkösten suurimmista muutoksista.
Suuri kunnioitus Alonson saavutuksille
Fernando Alonson lähtö ansaitsee erityismaininnan. Hän voitti kaksi maailmanmestaruutta ja jäi vain kahdeksan pisteen päähän muista kolmesta mestaruudesta. Hänen saavutuksensa kuljettajana eivät riipu mestaruuksista. Hän on aina pystynyt tasaisiin ja erittäin kovatasoisiin suorituksiin, myös viimeisten neljän McLaren-kauden aikana.
On ollut uskomatonta katsella, miten hän on reagoinut vaikeuksiin ja masentaviin tuloksiin. Ei voi olla kuin ylpeä, kun näkee urheilijan pysyvän niin positiivisena, keskittyneenä ja ammattimaisena kaikissa olosuhteissa.
Kuljettajan on vaikeaa ja turhauttavaa pitää hymy huulillaan ja tehdä työtään, kun autosta ei ole mihinkään. Kunnioitan suuresti Fernandon saavutuksia McLarenin ratissa, koska hän osoitti rohkeutta ja uskollisuutta tallille läpi vaikeiden aikojen.
On hienoa nähdä, että Fernandolla on tulevaisuuden suunnitelmia urheiluautojen ja Indyn parissa. Uusia haasteita riittää, kun hän tähtää moottoriurheilun triplakruunuun eli Monacon GP:n, Le Mansin 24 tunnin ajon ja Indy 500 kisan voittamiseen. Ensimmäiset kaksi hänellä on jo taskussaan, joten toivotan hänelle hyvää menestystä ensi kauden Indy 500 kisaan McLarenin kanssa.
McLaren kärsii testirajoituksista
En ole kirjoittanut tänä vuonna paljon McLarenista. Moni teistä tietääkin, että teen yhä töitä tallin kanssa sekä Formula ykkösissä että katuautojen parissa. Meillä on takana 25 vuoden historia, ja jaan tallin tuskan viime kausien epäonnesta. Kilpailukyvyn puute tuntuu vaikealta.
Kun miettii McLarenin suorituskykyä, ei pidä keskittyä vain siihen, mikä on kunnossa ja mikä ei. Kyseessä on talli, jolla on valtavasti kokemusta, motivaatiota ja pitkän tähtäimen suunnitelma palata kärkeen. Loppujen lopuksi heitä kiinnostaa vain voittaminen. On tärkeä pysyä kärsivällisenä ja muistaa, että voittokantaan palaaminen vie aikaa.
Minulta vei seitsemän vuotta, ennen kuin voitin ensimmäisen F1-kisani. Muistan hyvin vuodet 1993–1997 McLarenilla, kun työskentelin ahkerasti saavuttaakseni haluamani tulokset. Lopulta suunnitelmamme toimi, ja voitin kaksi mestaruutta.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että McLaren ja Williams kärsivät testaamista rajoittavista säännöistä. Koska ei voi testata, on todella vaikea selvittää autojen todelliset ongelmat ja keksiä niihin ratkaisut. Mikään tietokonejärjestelmä, simulaattori tai mallinnustekniikka ei voi täysin korvata radalta saatavaa tietoa.
Valtteri palaa vielä voittokantaan
McLaren valmistautuu tulevaan ja samoin tekee Valtteri Bottas. Rengasrikko vei häneltä Bakun voiton, ja suuren osan kaudesta hänen piti auttaa Lewis Hamiltonia Ferrarin painostaessa Mercedestä. Tietenkin Valtteri olisi halunnut voittaa, mutta Formula ykkösissä oppii nopeasti, ettei tie huipulle aina ole suora.
Muistan, miten vastassani oli Ayrton Sennan, Alain Prostin ja Nigel Mansellin kaltaisia tallikavereita ja kovia kilpakumppaneita. En ollut vielä voittanut yhtään kisaa, mutta opin paljon tarkkailemalla heitä, tekemällä kovasti töitä tallin kanssa ja parantamalla vähän kerrallaan. On tärkeä parantaa koko ajan, vaikka joskus onkin tallikaveria nopeampi ja joskus hitaampi.
Valtteri on supernopea, hyväkuntoinen ja kova tekemään töitä. Hänellä on takanaan Mercedes sekä ryhmä tukijoita minä mukaan lukien. Olen täysin varma siitä, että hän ottaa taas uusia askelia kohtia kisavoittoja ja maailmanmestaruutta.
F1:n tulevaisuus hyvissä käsissä
Vielä sananen Formula ykkösten tilasta. Uskon, että Liberty Median ohjauksessa laji on hyvissä käsissä. He ovat tehneet hyvää työtä ja pyrkivät parantamaan lajia kaikilla osa-alueilla, eivät pelkästään lisäämään ohituksia.
Laji tuntuu avoimemmalta ja faniystävällisemmältä. Se on hyvä uutinen talleille, sponsoreille ja faneille. Heidän tavoitteenaan on lisätä showbisneksen makua ja saada aikaan maailmanluokan urheiluviihdettä. Olen lähestymistavasta samaa mieltä. Lopputulos ei vielä ole täydellinen, mutta Ross Brown tekee kovasti töitä keksiäkseen parhaan suunnan teknisesti. On tehty paljon ajatustyötä, jotta Formula ykkösistä saataisiin kilpailukykyisempi, ennalta arvaamattomampi ja jännittävämpi laji.
Toivottavasti he onnistuvat. Vuonna 2018 näimme mahtavaa kilvanajoa ja korkeatasoisia suorituksia monilta kuljettajilta. Vuosi 2019 tuo mukanaan paljon muutoksia, joten voimme seuraavien 15 viikon aikana odottaa mielenkiintoista uutta kautta!
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider