Unibetin F1-insider Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Brasilian osakilpailua, josta ei tapahtumia puuttunut. Valtteri Bottaksen moottoririkko käynnisti melkoisen tapahtumaketjun. Käänteiden jälkeen palkintopallille nousivat Max Verstappen, Pierre Gasly ja Lewis Hamilton, joka tiputettiin kisan jälkeen seitsemänneksi. Siten kolmannen sijan vei lopulta McLarenin Carlos Sainz.
Formula 1 suuntaa kohti Abu Dhabia ja kauden viimeistä osakilpailua. Olisi mahtavaa, jos Yas Marinassa nähtäisiin edes hieman sitä jännitystä, jota Brasilian osakilpailussa saimme todistaa. Kilpailu oli eräs kauden jännittävimmistä, ja se osoitti, miten tiukkaa taistelusta on tällä kaudella tullut.
Max Verstappen dominoi viikonloppua ja osoitti olevansa huippuvedossa. Hän ajoi itseluottamuksen, kokemuksen ja hyvän auton siivittämänä. Olemme tottuneet siihen, että Red Bullit ovat nopeita hitailla, syheröisillä radoilla, jotka vaativat hyvää downforcea. Maxin Honda-moottori oli kuitenkin pienessä etulyöntiasemassa myös korkealla sijaitsevan Interlagosin ohuessa ilmassa. Red Bull oli Ferraria ja Mercedestä nopeampi.
Maxin paalupaikka ei tullut yllätyksenä, ja oli hienoa katsella, miten hän kontrolloi kisaa, vaikka Lewis Hamilton ohittikin Maxin hetkeksi tämän jäätyä Robert Kubican estelemäksi varikolla. Olemme odottaneet tiukkaa taistoa Maxin ja Lewisin välillä, mutta oli selvää, ettei Max häviäisi tämänkertaista kamppailua. Myöhemmässä vaiheessa turva-auto antoi Red Bullille mahdollisuuden kutsua Max hakemaan uudet pehmeät renkaat, jolloin Lewis siirtyi johtoon. Uusintastartissa Max kuitenkin otti johtopaikkansa helposti takaisin. Vain 22-vuotiaan kuljettajan kypsyys on erittäin vakuuttavaa.
Ferrarille pahin mahdollinen lopputulos
Mercedeksellä oli kehno viikonloppu. He kärsivät moottorin suorituskyvystä, Valtteri Bottaksen moottoririkosta ja omituisista strategioista. Valtterille esimerkiksi laitettiin kovat renkaat, jotka eivät toimineetkaan. Ferrarin viikonloppu sen sijaan oli täysi katastrofi.
Tallikaverit törmäilevät joskus. Minulle niin kävi ainakin kahdesti. Osuin David Coulthardin kanssa yhteen kerran Portugalissa vuonna 1996 ja kerran Itävallassa vuonna 1999. Itävallassa lähdimme matkaan eturivistä, ja meidän olisi pitänyt voittaa kisa. David kuitenkin teki pienen virheen neulansilmämutkassa ja osui minuun, jolloin spinnasin. David ajoi lopulta toiseksi ja minä nousin viimeiseltä sijalta kolmanneksi, mutta lahjoitimme voiton Ferrarin Eddie Irvinelle. David pyysi anteeksi minulta ja tallilta, mutta vahinko oli jo tapahtunut ja hävisimme kisan.
Sebastian Vettelin ja Charles Leclercin törmäys Brasiliassa oli pahin mahdollinen lopputulos sekä kuljettajille että tallille. Ymmärrän hyvin, miltä heistä tuntui. Kolari lisää tallipäällikkö Mattia Binotton paineita. Hänen pitää saada kuljettajansa tulemaan toimeen keskenään ja tekemään yhteistyötä tallikavereina ensi vuonna.
Perusautoilusta ja autoista luettavaa: www.autotjaliikenne.fi
Albonilla epäonnea, Gaslylle ja Hondalle onnistuminen
Myös Alex Albon joutui pettymään. Lewis pyöräytti hänet ympäri, mikä maksoi nuorelle brittiläis-thaimaalaiselle palkintokorokepaikan ja Red Bullille mahdollisen kaksoisvoiton. Lewis otti syyt kokonaan niskoilleen ja pyysi Alexilta anteeksi kisan jälkeen. Se osoitti, että kuusinkertainen maailmanmestari pystyy yhä myöntämään, että hänkin tekee virheitä, joskin harvoin. Oli hyvä kuulla Lewisin sanat kisan jälkeen.
Pierre Gaslyn kakkossija, vain kolme kuukautta Toro Rossolle paluun jälkeen, oli eräs kauden pidetyimmistä tuloksista. Gasly on lahjakas kuljettaja, mutta Red Bullin dynamiikka ei sopinut hänelle. Hän on saanut itseluottamuksensa takaisin pienemmässä tallissa. Kakkossija tuntuu hänestä varmasti voitolta, eikä mikään ihme. Hondan kaksoisvoitto ei olisi voinut osua parempaan saumaan. Sunnuntaina oli nimittäin yhtiön perustaja Soichiro Hondan syntymäpäivä.
McLaren palasi palkintopallille
Lewis Hamilton sai viiden sekunnin aikarangaistuksen törmäilyistään, mikä pudotti Mercedes-kuskin seitsemänneksi. Siten palkintopallin kolmannelle askelmalle nousi McLarenin Carlos Sainz. Entisen tallini McLarenin edellisestä palkintopallisijasta on lähes kuusi kokonaista kautta. Tulos tuli erittäin hyvään aikaan. Talli on tehnyt kovasti töitä palatakseen hyvään iskuun. Zak Brownin uudelleenjärjestelyistä on ollut hyötyä, ja Andreas Seidlin komennossa päämäärä on selvä: suuntana on parempi suorituskyky. Se on hienoa nähdä.
Carlos ajoi upean kisan. Hän lähti matkaan viimeisestä ruudusta kärsittyään teknisestä ongelmasta aika-ajoissa. Lewisin rangaistuksen myötä Carlos sai loistavan palkinnon omasta ja tallinsa vahvasta suorituksesta. McLaren teki hauskan videon, jossa he yrittivät etsiä palkintokaapin avaimia. Luulen, että avaimille tulee tästä eteenpäin enemmän käyttöä.
Kimi Räikkönen kannatellut Alfa Romeota
Vielä sananen Kimi Räikkösestä. Kimi ajoi Alfa Romeonsa hienosti neljänneksi ennen tallikaveriaan Antonio Giovinazzia. Kimi on ollut tallin ankkuri tänä vuonna. Hänen kokemuksensa avulla sveitsiläistalli on ollut säännöllisesti pisteillä. Tulokset ovat olleet erittäin tärkeitä tallille.
Toro Rosson, McLarenin ja Alfa Romeon suoritukset Brasiliassa osoittavat, että Formula ykkösillä on yhä tarjottavaa pienemmillekin talleille tai talleille, jotka toivovat haastavansa Ferrarin, Mercedeksen ja Red Bullin tulevina kausina. Etenkin kun kauden 2021 uudet säännöt astuvat voimaan.
Ennen sitä ajetaan kuitenkin vielä Abu Dhabin kilpailu. Lähempänä merenpinnan tasoa Mercedeksen moottorin pitäisi taas olla iskussa ja talli voi vastata kunnolla Ferrarin ja Red Bullin vauhtiin. Jokainen kuljettaja tulee antamaan kaikkensa. Maailmanmestaruus on jo ratkaistu, ja nyt kisataan enää henkilökohtaisesta kunniasta, sillä kaikki haluavat suoriutua mahdollisimman hyvin kauden 2019 viimeisestä kisasta. Siitä tulee hienoa.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.